Monogamie nekt het vrouwelijk libido – Wetenschap – TROUW

INTERVIEW

Een man die over vrouwelijke seksualiteit schrijft? Expert Daniel Bergner bewijst in Wat willen vrouwen? dat het kan. Zijn stelling: monogamie mag in het Westen een ideaal zijn, maar het doodt het vrouwelijk libido. Het verbaast me dat er in de 21ste eeuw nog zon fel debat is over de vrouwelijke anatomie. Bestaat de G-spot? Is er een baarmoederhals-orgasme?

Was het wel eens ongemakkelijk om als man vrouwelijke seksualiteit te onderzoeken?

“Het eerlijke antwoord is nee. Het was wel een enorme uitdaging.

Daarbij had ik één voordeel: mijn onwetendheid. Ik wist niet wat ik kon verwachten. Zeven, acht jaar heb ik vooral geluisterd naar talloze vrouwen, wier diepe wens het was begrepen te worden. Denk niet dat dit boek voor iedereen geldt, iedereen is uniek.

Ik verweer me tegen conventionele aannames. Zoals het idee dat vrouwen biologisch zijn ingesteld op monogamie om hun kinderen te beschermen, terwijl mannen hun zaad willen verspreiden.”Wij geloven dat vrouwen op biologische gronden de sociale lijm van deze aardbol vormen.

Dat verenigt zelfs auteurs van bestsellers als Het vrouwelijk brein en aanhangers van elk orthodox geloof. Wie durft daar tegenin te gaan? Het is alom geaccepteerd maar nooit bewezen. Pas sinds het eind van de jaren negentig wordt er serieus onderzoek gedaan naar vrouwelijke seksualiteit.

Dergelijke onderzoeken heb ik voor mijn boek verzameld, en zij vertellen een heel ander verhaal.”Waarom kwam dat onderzoek pas zo laat op gang?”Het heeft me mateloos verbaasd dat bijvoorbeeld pas in 1998 ontdekt is dat een clitoris onderhuids groter is dan een penis, en vol met rijke zenuweinden.

Er heerste lange tijd een complete witte vlek, de wetenschap had er straal langsheen gekeken. Was dat opzettelijk negeren van deze robuuste seksualiteit, of onbewust? Het verbaast me dat er in de 21ste eeuw nog zon fel debat is over de vrouwelijke anatomie.

Bestaat de G-spot? Is er een baarmoederhals-orgasme? We lijken seksueel bevrijd maar nemen de helft van de bevolking niet serieus. Overigens wagen de Amerikaanse topuniversiteiten zich nog steeds niet aan dit soort onderzoek. Het is blijkbaar niet prestigieus genoeg.”

lees het hele artikel via Monogamie nekt het vrouwelijk libido – Wetenschap – TROUW.